Art Nouveau Magazin
Szecessziós festészet
Szecessziós festészet
Szecessziós festészet

Content:

Henri de Toulouse-Lautrec - 150 year
The lithographs and drawings

Henri de Toulouse-Lautrec - 150 year
The lithographs and drawings







Klimt Year 2012
Klimt's best pictures

Klimt Year 2012
Klimt's best pictures





Contemporaries of Alphonse Mucha
Six posters - Six women - six artists

Contemporaries of Alphonse Mucha
Six posters - Six women - six artists





MUCHA the drawing genius
Alfons Mucha - large format posters

MUCHA the drawing genius
Alfons Mucha - large format posters







In this article we`d like to give you a taste of Mucha`s works; putting into practice – amongst other sources - , the freely usable reproductions of the Bibliotheque Nationale de France (Public Domain Mark 1.0) and the large images received from Dover Publications INC that are permitted to be published.

(Click on the title above)








It is known, that Sandor Nagy has been the leading figure in initiating the Hungarian Secession within the artists of Godollo. The dissolution of the Godollo Colony of Artists - after the decadence of the secession - , although with evasive , but have not stopped its concepts and ideas and continued its work in a so called Post-Secession style in the form of fine glass window- and fresco series, having nothing but a mite.





Körösfői memorial tour in 2012
Körösfői beautiful frescoes

Körösfői memorial tour in 2012
Körösfői beautiful frescoes






Our tour guide is Gyorgy Kriesch, the grandchild of Aladar Korosfoi-Kriesch – one of the biggest artists of the turn of the century. We have been travelling to Budapest, Godollo, Zebegeny and virtually we also show you the frescos of Marosvasarhely with all new images.






Not so long ago the Hungarian Secession House (Magyar Szecesszió Háza) has enriched in a lot of graphic creations including some posters of the past century. Most of these works are being stylishly exhibited in the Cafe, so guests can easily spot them. Such famous artists`
works are being shown as the graphic work, Margaret and Mephistopheles, from the dare-devil of art deco – Louis Icart -, and such as the well-known poster of Paul Albert Laurens – Bresses Espagnol. However, noted Hungarian creators are present also.







In 1889, as advised by Munkacsy, Rippl-Ronai went to Pont-Aven. The only thing he pointed out from this time was: `Around this time came and worked Gauguin and the strange Dutch painter – who`s name only became familiar after 1900 - , called Van Gogh. ` It`s a fact, that within two years, in its own style, was born the `Woman in Bed`. It took two years, however in Fine Art terms.. As representational painting it was probably a hundred years.







Motto

"There is no excuse for doing anything which is not strikingly beautiful."

William Morris


Your magazine


The secession (Art Nouveau), having been revalued in the XXI century, due to the new importance of decorations, ornaments and pendants. Many readers sent us images and articles regarding secession from Marosvasarhely, Pozsony, Kaposvar, Budapest, Szabadka and so on. If you`d like to send us images or essays, we will be happy to post them, as this is really your magazine too.

Our address:

szecessziosmagazin@gmail.com

Search articles, themes or older issues below.

Topic selection

Your opinion, info



Your Email(required):

A mi email címünk :
szecessziosmagazin@gmail.com

Facebook

Fresh news, articles, opinions, like it :)
To hear all that is happening, secession events: such as exhibitions, book launches or walks, follow the Szecessziós Magazin`s Facebook page. Facebook is also the place for opinions, responses and getting in contact.

The oldest articles













and many other fresh articles...






Szecessziós festészet
A Postatakarékpénztár oromzata.

A volt Magyar Királyi Postatakarékpénztár épülete. Budapest, V. kerület, Hold utca 4. Jelenleg a Magyar Államkincstár működik benne. Épült: 1900-1901.

Tervezte:
Lechner Ödön és Baumgarten Sándor

A Postatakarékpénztár Lechner leginkább megcsodált épülete, építészeti pályája csúcsát jelenti, azé a Lecheré, aki itt valósította leginkább kitűzőtt célját, a magyar építészeti stílus megteremtését.

Lechner úgy vált a magyar szecessziós építészet, a magyar építészet vezető egyéniségévé, hogy a régi stílusokról nem szólt támadólag, a szecessziót, az előző századtól való elszakadást nem hirdette, de megtette.

Ennek a hajdan kispénzű emberek bankjaként müködő épületnek belső térfelosztása és berendezése is ugyanigy csodálat tárgya lehetne, sajnos eredeti funkcióját elvesztette, belsője pedig még felújításra vár, a reményteljes igéret viszont megvan hozzá.

Az itt jelenlevő szövegek - célírányosan - a képen látható részletekkel foglalkoznak.

Vidd az egeret a kép felé, a megjelölt részek felé, hogy a részinformációk megjelenjenek.
A Postatakarékpénztár oromzata.
A toronytető és díszei

A torony és díszei
A tetődíszen látható bikafejek esetében Lechner a magyar ill. hun eredetűnek hitt aranylelet, a nagyszentmiklósi kincs bikafejes ivóedényeiből indult ki, tisztelegve a múltból származó értékeink előtt. Ahogy ezt a harmonikus tetődíszt összeségében kialakította, páratlan szépségű. Összehozta a szecesszió mozgalmasságát és a klasszikus egyensúlyt. Sikeressége ugyanakkor a Lechner - Zsolnay baráti együttműködés eredménye is.

Lásd még magazin 3.számában a A nagyszentmiklósi kincs a Lechner és Zsolnay művekben cikket
A Postatakarékpénztár oromzata.
A méhkas szimbólum

A kaptár szimbólum

A méhkas formát Lechner ragyogó ötlettel mint pillérfőt alkalmazza, persze nem öncélú formaként, hanem a takarékosság, a gyűjtögetés banki szimbólumaként.

A pilléren lentebb látható (más részletképünkön pedig még nagyításban is) méhek sorakoznak felfele amint gyüjtésükből hazatérve a méhkas fele igyekeznek.
A Postatakarékpénztár oromzata.
Róth Miksa a mozaikról

Róth Miksa mozaik Róth Miksa mozaik


"Midőn a Postatakarékpénztár palotája épült, hozzám fordult Lechner Ödön azzal a kérdéssel, hogy tudnék-e - az eddig csak zárt és határozott felületeken alkalmazott mozaik helyett - vakolat-háttérbe behelyezett szabadrajzú mozaik-disziteseket késziteni. A felvetett gondolatot magamávé tettem és sikerült olyképpen megvalósitanom, hogy a mozaik-diszitést - mely látszólag a vakolat-háttérbe van elhelyezve - attól függtelenül tartós anyagba beágyaztam, úgy, hogy amennyiben a vakolat idővel leromlanék, a mozaik sértetlenül és szilárdan megmarad a helyén"

Róth Miksa - Egy üvegfestőművész az üvegfestészetről, Budapest, 1942
A Postatakarékpénztár oromzata.
A lechneri téglaszalagok
Róth Miksa mozaik Róth Miksa mozaik
Akkor és most. Az épület akkor - egy ilyen nagyméretű középület esetében - szokatlanul sikszerűnek tünt, még központi falsikja sem emelkedik ki. Ma, a modern épitészet ismeretében ez már nem annyira feltűnő. Amit viszont ma is mindannyian csodálunk azok a lendületes-vonalas fali diszitőelemek, a téglaszalagdiszek, Lechner sokak által követett találmánya.

Ami általános és szecessziós jellegű. A századvégi ill. századfordulós festészet és ornamentika általános jellemzője volt a sikszerüség és a vonalakra épitő mozgalmas kompozició. Lásd ezzel kapcsolatban cikkünk - A Nabik csoportja és Rippl-Rónai - 2011 / 2.szám

Ami viszont egyedi és sajátosan lechneri, azok a vonalas diszek formája amennyiben Lechner azok megalkotásakor szem előtt tartotta a magyar népi diszitőművészet korában ismert mintáit.
A torony és díszei
A méhkas szimbólum
Róth Miksa mozaik
Téglaszalagok

Ablakot bezár



Szecessziós festészet
A Török bankház oromzata.

Budapest, V. kerület, Szervita tér 3. Épült: 1906-ban.

Tervező épitészek: Böhm Henrik és Hegedüs Ármin, statikus: Hahrer Lipót, üvegmozaik: Róth Miksa, szobrász: Kiss György, kivitelező: Zeuner Gyula

A Szervita tér, a századelő gazdasági lendülete közepette mozgalmasabb központ volt mint ma. A volt Török és Társa bankház székházának a modernséget, a gazdagságot és a banki megbizhatóságot kellett sugároznia. Igy korában az egyik legmodernebb épület született itt meg, vasszerkezetbe helyezett üveg függönyfallal, ugyanakkor diszes főpárkánnyal. Innen az épület kettőssége, a modern vas és üveg szerkezet és a franciás art nouveau stilusához közeli gyönyörű pártázat. A felújitásra 2000-ben került sor (tervező: BAUPLAN Kkt.)

Az épület leghangsúlyosabb része a homlokzaton a felső rész, a két Hermes domborművel diszitett főpárkány fölött. Ez az épitészeti szakmában attikafalnak nevezett falfelület, ami eltakarja a tetőt, jelen esetben egy hatalmas üvegmozaikot tartalmaz. Ez Budapest legnagyobb mozaikja, Róth Miksa alkotása, képi tartalma a magyar nemzet dicsőséges múltja, annak ideája. Középen Szűz Mária mint a Magyarok Nagyasszonya, körülötte történelmi alakok, Rákoczi Ferenc, Kossuth Lajos és a népet jelképező tömeg.

Ablakot bezár



Szecessziós festészet
A Török bankház oromzata.

A volt Magyar Királyi Postatakarékpénztár épülete. Budapest, V. kerület, Szervita tér 3. Jelenleg a Magyar Államkincstár működik benne. Épült: 1906-ban.

Tervezte:
Böhm Henrik és Hegedüs Ármin

A Postatakarékpénztár Lechner leginkább megcsodált épülete, építészeti pályája csúcsát jelenti, azé a Lecheré, aki itt valósította leginkább kitűzőtt célját, a magyar építészeti stílus megteremtését.

Lechner úgy vált a magyar szecessziós építészet, a magyar építészet vezető egyéniségévé, hogy a régi stílusokról nem szólt támadólag, a szecessziót, az előző századtól való elszakadást nem hirdette, de megtette.

Ennek a hajdan kispénzű emberek bankjaként müködő épületnek belső térfelosztása és berendezése is ugyanigy csodálat tárgya lehetne, sajnos eredeti funkcióját elvesztette, belsője pedig még felújításra vár, a reményteljes igéret viszont megvan hozzá.

Az itt jelenlevő szövegek - célírányosan - a képen látható részletekkel foglalkoznak.

Vidd az egeret a kép felé, a megjelölt részek felé, hogy a részinformációk megjelenjenek.

Ablakot bezár