Keresd meg a négy mozgó elemet. Katt a nagyításhoz, majd katt vissza.
Design Túra 2011
A felvétel az évente megismétlődő Design Hét rendezvény alkalmából készült.
A szállodákat, múzeumokat, lépcsőházakat és lakásokat érintő szervezett túra során a
résztvevők Balogh Eleonóra Ferenczy Noémi-díjas üvegtervező művész kalauzolásával
megismerhették az építészeti üveg történeti és kortárs alkotásait, a különböző
üvegkészítési technikákat, s fedezhették fel azt a csodát, amely e törékeny és kiismerhetetlen
anyagban rejlik.
Itt a Róth Miksa műhely egyik nagyméretű alkotását mutatjuk be
a Four Seasons Hotel Gresham Palace-ból, pontosabban a Kossuth lépcsőházból.
(Katt. a kép négy mozgó részletére a nagyításhoz)
Az üvegfestészetről
"Nincs még egy dekoratív művészet, mely oly mélységesen fogná meg lelkünket, mint
az üvegfestészet, mert az üvegfestményeken beömlő világosság maga a megszínesített
napfény; a tűzben nemesedett szín válik napfénnyé. Ez az oka annak a misztikus
hatásnak, mely a dómok üvegfestményeiből felénk árad, mert ellentétben minden
egyéb dekoratív festménnyel, melynek anyaga mindenkor holt és változatlan, az
üvegfestmény színei az átszűrődő napfényben folyton rezegnek és változnak, irizálnak
és ragyognak, aszerint, hogy a fénysugarak behatásai változnak – és ezáltal mintegy
élő jelenség hatnak ránk."
Róth Miksa,
Egy üvegfestőművész az üvegfestészetről,
Budapest, 1942
Jótékonysági bál - 1983
(az ablak megmentése)
A történetet Mester Éva üvegtervező, restaurátor, a Kossuth ablak felújítója
visszaemlékezéséből idézzük:
"NAGYON RÉGEN KEZDŐDÖTT: 1983-ban, A Gresham-palota katasztrofális állapotú
gyönyörű, színes üvegablakaival. Egy részük még a Lánchíd 1945. januári
felrobbantásakor tört ki, (a visszavonuló német csapatok 1945. január 17-ről
18-ra virradó hajnalban robbantották fel) a többi piszkosan, vetemedetten, szétszakadt
ólomsínekkel hullatta üvegdarabjait. A kevés megmaradt ép mezőt pedig
élelmes gyűjtögetők kezdték széthordani. Mint üvegművész-restaurátor,
időről-időre visszajártam a helyszínre és szomorúan tapasztaltam gyors
fogyatkozásukat. Egyik alkalommal rémülten láttam, hogy kedvencemet, az egyetlen
még helyén maradt, mesterien megfestett, szignált portrét - Kossuth Lajosét -
körben kifeszegették az ólomfoglalatból. Valaki már kiszemelte magának, s csak a
megfelelő pillanatra várt...
Idő nem volt a tépelődésre. Kolleganőm, Stautné
Stencer Zsuzsanna tanácsára felvettem a kapcsolatot Ráday Mihállyal, aki
azonnal cselekedett. Jótékonysági bált szervezett a Kossuth ablak megmentésére.
Az összegyűlt adományokat Ráday Mihály, Czétényi Piroska és mások még ki is
egészítették, s így én is a tettek mezejére léphettem: még meg tudtam vásárolni
a hiányzó ablakmezők eredeti üveganyagát a mester egykori raktárkészletéből, Róth
Amáliától. A saját munkámat természetesen felajánlásként végeztem.
A restaurálási és rekonstrukciós feladatokat az eredeti dokumentumok felkutatásával
kezdtem, a kiegészítések hiteles kialakításában a lépcsőház megmaradt analóg
részletek segítettek. A Kossuth-ablak azóta a Gresham-palota egyik ékessége.
"
Az idézet forrása:
Mester Éva: A Díszüveges Csoport
in: A Budapesti Városvédő Egyesület 25 éve
Budapest, 2010