Grafika a Magyar Szecesszió Házában
Rajzok, plakátok, metszetek
AZ UTCZA KÉPESKÖNYVE
"A
nagyvárosi utcza rohanó zsivajában némelyik utczasarkon kezdünk beleütközni a művészetbe. Szinte tegnapról-mára, estéről-reggelre kelve leptek meg ezzel az ajándékkal bennünket a hirdetésragasztók. Egy kis szin-örömmel az utczafalainkon, egy pár élénk, tüzes folttal a hirdetési oszlopon, nyájas, kedves női fejekkel, melyek elviselhetővé teszik a sütőport és az amerikai czipőt, pirosajkú szerecsen-fiúkkal, a kik kibékítenek azzal a gondolattal, hogy nincsen más szépítőszer a világon, mint az Iksia gyöngye."Bíró Mihályról röviden
B
író Mihály (Budapest, 1886. november 30. – Budapest, 1948. november 30.) festő, grafikus és szobrász. Budapesten, Berlinben, Párizsban és Londonban végezte tanulmányait. Angliai tartózkodása alatt megnyerte a The Studio című szaklap plakátpályázatát, ami az alkalmazott grafika felé terelte érdeklődését. Indulatos természete, amelyhez kiváló rajztudás, ötletesség és lényeglátás társult, szinte predesztinálta a plakát műfajára.
Kolozsvár főtere 1887. Joánovics testvérek eredeti fényképei alapján készült régi rajz.
E
gyes források szerint az 1550-es évektől a fal mellé körös-körül „boltok” épültek, annyira, hogy a nagy tér jóformán két részre, egy nagyobb délire és egy kisebb északira tagolódott. A Piac, másképp Nagypiac azonban már a XIII. század végén vásártér volt, és valószínű, hogy a vásáros nép kiszolgálására korábban, a XV. században perec- és kenyérsütő, bormérő, pecsenyesütő meg egyéb bódé, mészárszék épült.
Kolozsvár Főtere
délről nézve a XIX sz.közepén
A térrendezésről
A Főtér eredeti neve Nagypiac volt, szemben az Óvárban levő Kispiaccal. A város kereskedelmére emlékeztet a néhány évtizeddel ezelőtt még használatos Óvári piactér, a Kispiac, a Főtéren pedig a Piacsor, Piacszer, Piaci ószer, Nagypiac, aztán a Harmincadház helynév. Itt hagyományosan tartottak vásárokat. Másrészt a tér szabályos tágas négyszöge ritka szép jellegzetesség az erdélyi terek között. A tér és a templom érvényesülése jogos kívánalom volt amikor a városrendezés aktuális lett. Talán az eszményi megoldás egy heti vásár megtartása lett volna, aminek felszerelését csak a vásár idejére hozzák be - mint sok kereskedő város gyakorolja ezt mind a mai napig. Itt hét képet hozunk a térrendezés kapcsán - katt erre a képre és egyenként mind megmutatjuk
Paul-Albert Laurens, Blessés Espagnols, 1926
P
aul-Albert Laurens (1838. március 28. – 1921. március 21.) francia akadémista festő, gyakorta fest történelmi és vallási témákat, amelyekben általában a monarchikus és egyházi elnyomás ellenes véleményét tükrözi. Technikai tudását korában nagyra értékelték, kitüntetett helyekre kap megrendelést, mint pl. a Párizsi Városháza, a Pantheon, stb. Később teátrális beállítottsága miatt a kritikusok elmarasztalják, ma viszont a historikus festészet újraértékelése nyomán, Laurens műveit újra felfedezték.
Automobil kiállítások és versenyek
A
mellékelt kép ami a múzeumban látható az 1920-as évek kocsijait mutatják. Az alábbiakban azonban álljon itt egy idézet az 1905-ös Vasárnapi Újság májusi 14 számából, beszámoló a budapesti kiállításról, a versenyekről, és a műszaki háttérről, a benzin, a villamosság és a gőz közt ekkor még nem választottak.
Louis Icart, Margit és Mefisztó
L
ouis Icart (1888 Toulouse - 1950 Párizs) rajzait már fiatal korában felkapták, több divattervező stúdiónak dolgozott, épp akkor amikor a XIX századi, fontoskodóbb divat átalakult egy közvetlenebb, egyszerűbb viseletté. 1914-ben találkozott Fanny Volmers-el, a Paquin divatház 18 éves varázslatos szépségű és elevenségű alkalmazottjával, aki felesége és művészetének ihletője lett. Icart női alakjai általában érzékiek, gyakran erotikusak, de mindig humorral áthatottak ami ugyanolyan fontos nála, mint a burkolt vagy közvetlen szexualitás.